In alle rust overnachten en genieten van de prachtige omgeving

In alle rust overnachten en genieten van de prachtige omgeving
Op nog geen kilometer buiten de bebouwde kom van Nijkerk ligt Nordengoed. Nordengoed is onderdeel van het uniek stukje landschap Slichtenhorst. Vanaf de negende eeuw tot begin 1800 waren veel boerderijen en grond in de omgeving van Nijkerk in handen van Duitse kloosters. Door samenwerking van de hertogen van Gelre en deze kloosters heeft deze situatie lang standgehouden. Het gebied wat nu Slichtenhorst heet, viel onder het klooster Abdinckhof in Paderborn. Tijdens de Franse bezetting, omstreeks 1803, raakten de kloosters hun bezittingen kwijt. Ze werden in beslag genomen door de Nederlandse staat en kwamen door verkoop in particuliere handen. Door samenvoeging van een aantal boerenhoeven ontstond het landgoed Slichtenhorst. Nordengoed is gelegen in het karakteristieke slagenlandschap aan weerzijden van de Slichtenhorsterweg. De Slichtenhorsterweg is een van de oudste wegen van Nijkerk. Langs deze weg staan een aantal historische boerderijen met duidelijke kenmerken van een oude agrarische cultuur. Slicht betekent ‘vlak of effen veld’ en horst is een hoogte die begroeid is met ander hout dan de omringende lagere delen. Slichtenhorst was dus een vlakke, begroeide verhoging in een laag landschap.

Nijkerk is bekend van “de mooiste kerktoren van Nederland”. Verder is het uniek gelegen tussen het prachtige polder Arkemheen – een van de oudste polders van Nederland – aan de ene kant en de bossen van de Veluwe aan de andere kant.

Het ensemble Nordengoed heeft de status van rijksmonument gekregen vanwege de unieke ligging van de boerderij met schuren en hooiberg. Vanaf 2021 werd Nordengoed volledig gerestaureerd. Inmiddels is er een pracht gebouw ontstaan met meerdere mogelijkheden onder naam van B&B Nordengoed - www.nordengoed.com :

- Overnachten + ontbijten
- Workshops volgen en geven
- Vergaderruimte huren

Uw gastvrouw Margriet Bolks heet u van harte welkom.

Meer informatie 06 - 21 67 50 37