Nijkerk Cultuur & Creatief

Cultuur

Cultuur omvat meer dan kunst en muziek; het bestaat ook uit ons rijke erfgoed, zoals historische gebouwen en tradities. Het weerspiegelt wie we zijn en waar we vandaan komen. Of je nu een wandeling maakt door Nijkerk, Hoevelaken of Nijkerkerveen, een museum bezoekt, of naar het theater gaat, cultuur verbindt ons met het verleden en inspireert de toekomst. Het biedt kansen om te reflecteren, leren en groeien.

Probeer iets nieuws: ontdek lokale geschiedenis, bezoek een tentoonstelling, of neem deel aan een evenement. Deel de verhalen en tradities van onze gemeenschap. Verken de cultuur in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen!

Wat is cultuur?

Cultuur is een breed begrip dat alle creatieve uitingen van de mens omvat. Denk hierbij aan:

Kunstdisciplines:

• Beeldende kunst: schilderijen, sculpturen, tekeningen, installaties, fotografie
  • Uitvoerende kunst: muziek, dans, theater, performance
  • Toegepaste kunst: architectuur, design, mode, grafisch ontwerp

Andere culturele disciplines:

• Literatuur: romans, gedichten, toneelstukken, essays
  • Film: speelfilms, documentaires, animatiefilms
  • Erfgoed: historische gebouwen, monumenten, archeologische sites
  • Media: kranten, tijdschriften, televisie, radio
  • Tradities: feesten, rituelen, gebruiken
  • Voedsel: recepten, kooktechnieken, eetgewoonten

Cultuur blijft zich ontwikkelen met nieuwe stromingen en trends die zich aanpassen aan de veranderende wereld.

Nijkerk Cultuur & Creatief | Cultuurverbinder

"Nijkerk Cultuur & Creatief" bevordert cultuur in Nijkerk. Cultuurverbinder Margreet Koele brengt inwoners in contact met diverse cultuurdisciplines, werkt samen met culturele partners, ondersteunt evenementen, en maakt cultuur toegankelijker. Ze zet zich ook in voor cultuureducatie op scholen en meer kunst in de openbare ruimte. Margreet is bereikbaar via margreet@nijkerkcultuurencreatief.nl.

CULTUUR NIEUWS

Van Cultuurakkoord naar concreet Cultuurbeleid: Cultuuraanbieders in gesprek!

De Bibliotheek van Nijkerk vormde donderdagavond 13 juni het decor voor een constructieve bijeenkomst over het nieuwe cultuurbeleid voor Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen. Tijdens een inspirerende bijeenkomst gingen cultuurpartijen en inwoners met elkaar in gesprek over de toekomst van onze culturele sector en het beleid voor de komende 8 jaar. Eerder deze week vond een vergelijkbare bijeenkomst plaats in de Bibliotheek van Hoevelaken.

De aanwezigen bogen zich in workshops over diverse thema's, zoals het vergroten van de veerkracht van de sector, het bevorderen van inclusief cultuuraanbod en het stimuleren van onderlinge samenwerking. De enthousiaste discussies en waardevolle ideeën die hieruit voortkwamen, vormen een belangrijke basis voor het nieuwe cultuurbeleid.

"We zijn blij met de grote opkomst en de betrokkenheid van alle aanwezigen", aldus Stefan Staartjes, beleidsadviseur cultuur & sportstimulering van de Gemeente Nijkerk, "De input van deze avond helpt ons om een cultuurbeleid te maken dat écht aansluit bij de wensen en behoeften van alle cultuurpartijen in Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen."